Personeel werven tijdens de corona crisis
Hoe gaat u tijdens de corona crisis om met een sollicitatieprocedure?
Het is voor bedrijven een flinke uitdaging om een sollicitatieprocedure uit te voeren tijdens de corona crisis. Er zijn immers aardig wat richtlijnen waar u rekening mee dient te houden. Loopbaanverhalen vertelt u hier graag meer over, lees dus snel verder in dit blog! Wilt u graag professionele hulp bij het werven van personeel? Schakel dan een professional in.
Videobellen bij een sollicitatie
Het is in deze corona tijd natuurlijk niet verstandig om bij een sollicitatie de kandidaten uit te nodigen om bij u op kantoor langs te komen. Het is beter om uw sollicitatiegesprekken te voeren via een videoconferentie via Skype, Microsoft Teams of Zoom. Op deze manier maakt u al gemakkelijk en snel een eerste selectie. Zorg dat de kandidaat weet met wie hij of zij het gesprek gaat voeren en zorg dat u goed bereikbaar bent. Verstrek ook uw telefonische gegevens zodat u met de kandidaat kunt bellen wanneer het videogesprek vanwege de internetverbinding niet goed gaat.
Tijdens het gesprek
Gaat u het gesprek voeren met meerdere personen? Zorg dan dat vooraf de rollen voor iedereen duidelijk zijn. Wie gaat de vragen stellen? Wie maakt er notities? Door deze taken vooraf te verdelen voorkomt u onduidelijkheden tijdens het gesprek. Denk er ook aan om uw mobiele telefoon en eventuele meldingen op uw laptop uit te zetten zodat u tijdens het gesprek niet wordt gestoord.
Houd de kandidaat op de hoogte
Moet u uw sollicitatie toch uitstellen? Houd uw kandidaten dan geïnteresseerd, zodat ze niet afhaken. Door hem of haar op de hoogte te houden over de gang van zaken, kunt u meteen verder gaan met de sollicitatieprocedure wanneer daar weer ruimte voor is.